Cikgu Lee - sebelum, semasa dan selepas menjadi seorang guru
[ Home ]-[ Recent ]-[ Archive ]-[ About Me ]-[ Speaker ]-[ Toastmasters ]-[ Contact Me ]-[ FAQ ]





Nama: Lee Chye Ewe
Lahir: 1961
Tempat: Kuala Krai, Kelantan

Pelajar
SRJK(C) Yuk Chai, Kuala Krai, Kelantan (1968-1973)
SM Sultan Yahya Petra, Kuala Krai, Kelantan (1974-1979)
SM Hamzah, Machang, Kelantan (1980-1981)

Guru
SM Georgetown, Pulau Pinang (1983)
SM Perempuan Cina, Pulau Pinang (1984)
SMK Abdullah, Semporna, Sabah (1985-1988)
SMK Kuhara, Tawau, Sabah (1989-1997)




Tusyen Secara Online Terkini dan Terbaik Masakini
Custom Search



Untuk Dijual


Free counter and web stats

Lee Chye Ewe's Facebook profile


If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



rss feed



Tuesday, April 05, 2005
Hadiah Perkahwinan

Apabila menerima jemputan untuk menghadiri sesuatu majlis perkahwinan, perkiraan pertama yang harus dibuat ialah apakah yang akan dijadikan hadiah kepada pasangan pengantin. Ada orang suka membeli barang kemas dan ada juga yang suka menghadiahkan perkakasan dapur dan sebagainya. Tidak kurang juga yang memberikan wang tunai.

 

Saya pernah dijemput ke pelbagai majlis perkahwinan sahabat handai. Berbagai-bagai jugalah jenis hadiah yang pernah saya berikan. Saya pernah bertanyakan pasangan pengantin apa yang mereka perlukan supaya hadiah yang saya bawa benar-benar sesuai untuk digunakan.


  Pelamin Pengantin Bajau


Saya juga pernah membawakan hadiah yang pada pendapat saya sesuai dan diperlukan oleh pengantin. Akan tetapi biasanya saya lebih suka memberikan wang tunai dalam bentuk ang pao (sampul merah berisi wang). Bagi saya pasangan pengantin boleh menggunakan wang tersebut untuk apa saja.

 

Setahu saya, cara menyerahkan hadiah dalam bentuk wang tunai adalah dengan memasukkannya ke dalam ang pao bagi orang Cina atau diserahkan secara separuh tersembunyi semasa bersalaman. Inilah cara yang sering diamal.



 Bendera orang Bajau dikibar sebagai tanda keramaian.


Suatu perkara yang amat menarik perhatian saya ialah apabila saya dijemput untuk menghadiri satu majlis perkahwinan orang Bajau di Semporna baru-baru ini. Hampir semua jemputan datang dengan tangan kosong. Saya amat hairan. Saya hadir dengan membawa hadiah yang diserahkan kepada tuan rumah semasa ketibaan.


  Ketibaan pengantin baru.



Apa yang saya saksikan agak berlainan sama sekali dengan majlis perkahwinan orang Bajau yang pernah saya hadiri. Saya pernah tinggal di Semporna selama 4 tahun semasa bertugas di sana.



 Penyanyi menghiburkan para hadirin.


Majlis berjalan seperti biasa dengan kedua mempelai bersanding di atas singgahsana. Dua orang gadis tidak henti-henti mengipas kedua pasangan pengantin.



Setelah semua tetamu dijamu dengan makanan dan dihiburkan dengan tarian tradisional Bajau iaitu Daling-Daling, pasangan pengantin pula dijemput untuk mengalai atau mempersembahkan tarian Daling-daling.



 Tetamu dijemput untuk menari bersama


Tarian ini bukanlah tarian asal orang Bajau di Daerah Semporna, sebaliknya ia dibawa oleh orang-orang Suluk dari Kepulauan Mindanau, Filipina. Pertumbuhan masyarakat Bajau dan Suluk yang saling mempengaruhi telah membentuk tarian ini sebagai milik masyarakat Bajau yang menetap di Semporna. Perkataan Daling-daling berasal daripada perkataan Inggeris darling yang bererti kekasih. Tarian ini adalah tarian hiburan di majlis-majlis tertentu yang sifatnya berbalas pantun di antara penari lelaki dan perempuan.

 


 Giliran sepasang pengantin baru pula untuk menari.

 


Dalam sekelip mata sahaja tetamu mulai naik ke pentas dan menyelitkan wang riggit di jari kedua-dua pengantin. Rupanya inilah cara hadiah atau wang diberikan kepada kedua mempelai.

 


Tetamu menyelitkan wang ringgit pada jari kedua pengantin


 




Inilah hadiah perkahwinan mereka daripada para tetamu


Cenderamata untuk tetamu

 


Dicatat pada 10:15 pm oleh cikgulee

mohammad najib
March 22, 2015   02:55 PM PDT
 
hoi... kmu ingat kmu ejek bngsa org tu bgus ka siall kmu.. .bgus sgt ka bngsa kmu.. mcm apa sak muka kmu. . tumbuk kmu ni .. kmu ngat aq x brani ka.. sial kmu ni.. ada bgsa ada adat.. ada adab jgak x pyah la mngejek bgsa org.. . mcm apa sak.. muka setan mcm babi.. ini kpd org yg mngejek bgsa bajau.. .
mohammad najib
March 22, 2015   02:54 PM PDT
 
hoi... kmu ingat kmu ejek bngsa org tu bgus ka siall kmu.. .bgus sgt ka bngsa kmu.. mcm apa sak muka kmu. . tumbuk kmu ni .. kmu ngat aq x brani ka.. sial kmu ni.. ada bgsa ada adat.. ada adab jgak x pyah la mngejek bgsa org.. . mcm apa sak.. muka setan mcm babi.. ini kpd org yg mngejek bgsa bajau.. .
rossa
October 19, 2013   09:40 PM PDT
 
saya juga orang bajau..tapi dari suku lain..asal lahad datu...apa yang saya ingat, tarian "mengalai" sudah saya kenal sejak saya kecil, kerana pada waktu itu, saya selalu bkunjung ke rumah jiran yang berbangsa suluk. dan pada waktu itu juga, saya belum mengenal bajau semporna atau orang semporna. Dan pada waktu itu juga jiran tersebut adalah pendatang baru dari Filipina. tetapi, saya sering melihat anak perempuan mereka menari "mengalai/pasangbai" dalam bahasa mereka. kerana itu saya andaikan, "mengalai" itu asalnya kepunyaan bangsa suluk, kemudian di popularkan atau berkemungkinan wujud kesamaan budaya antara bangsa Suluk dengan bangsa Bajau di Semporna walaupun dengan sebutan atau nama tarian yang berbeza.
arifin
July 8, 2011   10:57 AM PDT
 
ye la...samah @ sampah tu tu bukan bajau...ntah la nape dowang kata dowang tu bajau...isshhhh...iisss....issshhhh...
o.k..syah..aku nk tambah lg ciri2 owg suku sampah atau samah : 1-pendek2...2-jelek2...3- tolek2....4- sengkek2..5-pundek2...hahahahhahaha...kelakanyerr...owg samah @sampah yerrr..ciann...
syah
July 2, 2011   04:31 PM PDT
 
betol tu..aduka..andika...suku SAMAH atau SAMPAH..BUKANlah bajau seperti yang didakwa...mereka ini suku SAMAH @ SAMPAH....ciri-ciri owg SAMPAH@SAMAH.....1-PENDEK-PENDEK...
2- JELEK-JELEK..3- TOLEK_TOLEK...4- SENGKEK-SENGKEK...4- BODOH !!!
berdasar pengalaman sy...sy ada kawan ngan owg SAMPAH@ SAMAH...dowang ni pengotor....umah dowang kt kampung kota belud tu tak da tandas..dowang berak dlm hutan...eeeeeeeeeeeeeee....daifnya..nama kg tu..kg menunggui...uuuwwweeekkkkk....
dan..sadar(kekar bajo indonesia)..selamat datang..kita bajau nusantara..tapi kenapa kita tak cakap bahasa bajau kt sini arr..boleh ajar saya ckp bahasa bajau indonesia ?? boleh ka ?? bahasa kita masih tak lari kan ?? masih bahasa nenek moyang kita lg eaaa....
bajau ade di tanah besar indonesia...termasuk kalimantan..sumatera...palembang..sulawesi..bajau juga ada di tanah luas myanmar..sri lanka...thailand...afrika..amerika..filipina sudah tentu....
salam untuk semua BAJAU NUSANTARA....
Shaharir
April 18, 2011   06:30 PM PDT
 
Terima kasih dengan perkongsian ini. Sabah sememangnya kaya dengan kebudayaan suku kaumnya yang unik. Hargailah ia semoga tidak pupus di telan zaman.
sadar(kekar bajo indonesia)
July 8, 2010   02:03 PM PDT
 
I would like to say many thanks to all Bajau \Sama commentator in this page.but my advice to all of you is don't make mistake in your life only debate or claim about bajau community.so let's together thinks how to develop our community in Capacity building,skill,knowledge,science,and etc.in this case,bajau community needs life improvement in future.
ADUKA
July 4, 2010   07:36 PM PDT
 
perhatian kepada binatang bernama
" sama".....betol tu pa ko ckp....suku SAMAH..yakni setelah menerima SISIPAN HURUF "P" dan hasilnya SAMPAH.....bukan BAJAU.... bajau bangsa yang budiman, elok pekerti, sopan santun....bukan macam bangsa kamu iaitu suku SAMPAH...
bangsa BAJAU pandai bertutur bahasa ENGLISH.....bukan macam bangsa kamu TOLLOL...BEGGOK...KAMPUNGAN...tau makan SIRIH ja...eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee......KOTOR....bangsa BAJAU sudah ramai yang mencapai kejayaan...sama ada dalam ilmu perubatan yakni profesion kedoktoran, saintis, perguruan @ cikgu, politik, usahawan berjaya, hartanah, pensyarah, dan sebagainya.....bangsa SAMAH @ SAMPAH ada????? BODOH.....duduk kampung saja kamu tahu....dasar kampungan!!!!!!!....lagi satu....bangsa BAJAU itu kaya dengan budaya seni khazanah warisan zaman berzaman....dan BAJAU ada makanannya tersendiri....sedap dan lazat....termasuklah kuih muih...yang bangsa kamu cedok dan ciplak...KUIH JAH @ JALA, WAJID, KUSUI, DARAL, TABID, PASUNG, PENYAM @ PENYARAM, BAULU, dan mcm2 lagi...SAMAH @ SAMPAH yang KOTOR....uuuuuwwweeekkkkkkkkkk....jijik sa.....JANGAN PULAK LEPAS NI KAMU( SUKU SAMPAH ) KATA...."SAGOL" JUGA ADALAH MAKANAN SUKU SAMPAH @ SAMAH.....WEEEEEEEKKKKKKKKKKKKKK....dasar ketandusan budaya....
ANDIKA
July 4, 2010   07:33 PM PDT
 
perhatian kepada binatang bernama
" sama".....betol tu pa ko ckp....suku SAMAH..yakni setelah menerima SISIPAN HURUF "P" dan hasilnya SAMPAH.....bukan BAJAU.... bajau bangsa yang budiman, elok pekerti, sopan santun....bukan macam bangsa kamu iaitu suku SAMPAH...
bangsa BAJAU pandai bertutur bahasa ENGLISH.....bukan macam bangsa kamu TOLLOL...BEGGOK...KAMPUNGAN...tau makan SIRIH ja...eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee......KOTOR....bangsa BAJAU sudah ramai yang mencapai kejayaan...sama ada dalam ilmu perubatan yakni profesion kedoktoran, saintis, perguruan @ cikgu, politik, usahawan berjaya, hartanah, pensyarah, dan sebagainya.....bangsa SAMAH @ SAMPAH ada????? BODOH.....duduk kampung saja kamu tahu....dasar kampungan!!!!!!!....lagi satu....bangsa BAJAU itu kaya dengan budaya seni khazanah warisan zaman berzaman....dan BAJAU ada makanannya tersendiri....sedap dan lazat....termasuklah kuih muih...yang bangsa kamu cedok dan ciplak...KUIH JAH @ JALA, WAJID, KUSUI, DARAL, TABID, PASUNG, PENYAM @ PENYARAM, BAULU, dan mcm2 lagi...SAMAH @ SAMPAH yang KOTOR....uuuuuwwweeekkkkkkkkkk....jijik sa.....JANGAN PULAK LEPAS NI KAMU( SUKU SAMPAH ) KATA...."SAGOL" JUGA MAKANAN SUKU SAMPAH @ SAMAH.....WEEEEEEEKKKKKKKKKKKKKK....dasar ketandusan budaya....
aduka
July 4, 2010   04:26 AM PDT
 
perhatian kepada binatang bernama
" sama".....betol tu pa ko ckp....suku SAMAH..yakni setelah menerima apitan "P" dan hasilnya SAMPAH.....bukan BAJAU.... bajau bangsa yang budiman, elok pekerti, sopan santun....bukan macam bangsa kamu iaitu suku SAMPAH...
bangsa BAJAU pandai bertutur bahasa ENGLISH.....bukan macam bangsa kamu TOLLOL...BEGGOK...KAMPUNGAN...tau makan SIRIH ja...eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee......KOTOR....bangsa BAJAU sudah ramai yang mencapai kejayaan...sama ada dalam ilmu perubatan yakni profesion kedoktoran, saintis, perguruan @ cikgu, politik, usahawan berjaya, hartanah, pensyarah, dan sebagainya.....bangsa SAMAH @ SAMPAH ada????? BODOH.....duduk kampung saja kamu tahu....dasar kampungan!!!!!!!....lagi satu....bangsa BAJAU itu kaya dengan budaya seni khazanah warisan zaman berzaman....dan BAJAU ada makanannya tersendiri....sedap dan lazat....termasuklah kuih muih...yang bangsa kamu cedok dan ciplak...KUIH JAH @ JALA, WAJID, KUSUI, DARAL, TABID, PASUNG, PENYAM @ PENYARAM, BAULU, dan mcm2 lagi...SAMAH @ SAMPAH yang KOTOR....uuuuuwwweeekkkkkkkkkk....jijik sa.....
aduka
July 4, 2010   03:38 AM PDT
 
perhatian kepada binatang bernama
" sama".....betol tu pa ko ckp....suku SAMAH..yakni setelah menerima apitan "P" dan hasilnya SAMPAH.....bukan BAJAU.... bajau bangsa yang budiman, elok pekerti, sopan santun....bukan macam bangsa kamu iaitu suku SAMPAH...
bangsa BAJAU pandai bertutur bahasa ENGLISH.....bukan macam bangsa kamu TOLLOL...BEGGOK...KAMPUNGAN...tau makan SIRIH ja...eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee......KOTOR....bangsa BAJAU sudah ramai yang mencapai kejayaan...sama ada dalam ilmu perubatan yakni profesion kedoktoran, saintis, perguruan @ cikgu, politik, usahawan berjaya, hartanah, pensyarah, dan sebagainya.....bangsa SAMAH @ SAMPAH ada????? BODOH.....duduk kampung saja kamu tahu....dasar kampungan!!!!!!!....lagi satu....bangsa BAJAU itu kaya dengan budaya seni khazanah warisan zaman berzaman....dan BAJAU ada makanannya tersendiri....sedap dan lazat....termasuklah kuih muih...yang bangsa kamu cedok dan ciplak...KUIH JAH @ JALA, WAJID, KUSUI, DARAL, TABID, PASUNG, PENYAM @ PENYARAM, BAULU, dan mcm2 lagi...SAMAH @ SAMPAH yang KOTOR....uuuuuwwweeekkkkkkkkkk....jijik sa.....
ANDIKA
July 3, 2010   04:09 PM PDT
 
betul tu arjuna.....
SAMAH tu bukan BAJAU.....tapi bangsa SAMPAH.....orang-orangnya kampungan.....eeeeeeeeeeeeee......
makah sirih....mulut penuh sirih kemerahan...mcm hantu jembalang baru siap isap darah...dasar bangsa sesat.....orang BAJAU tidak lama lagi jadi ketua menteri sabah....majoriti bangku-bangku kerajaan dikuasai oleh org2 BAJAU....ingat tu....itu menunjukkan bangsa BAJAU itu BIJAK...
arjuna
July 3, 2010   04:01 PM PDT
 
SAMAH itu bukan BAJAU....
bangsa SAMAH yang tumpang glamour perkataan BAJAU....
SAMAH tu sama maknanya dengan SAMPAH....ia menerima sisipan huruf "P"......
ellleehhhh.....mcm la KOTA BELUD tu maju sangat....orang-orang nya semua bodoh2....saya ada kawan bangsa SAMPAH....bodohya...patutlah bangku-bangku kerajaan didominasi oleh bangsa BAJAU....bukan bangsa SAMPAH@ SAMAH....tak sedar diri....
budaya dan pemakaian pown hasil tiruan dari bangsa BAJAU.....uuwweeeekkkk....
Awang marjan
May 9, 2010   10:34 PM PDT
 
INFO: Bajau Kota Belud dan Bajau Pantai Barat Dari Kawasan Pitas,Kudat,Kota Marudu,Langkon,Tuaran,Kota Kinabalu,Putatan,Petagas,Kawang,Papar dn yg lain2-Dari segi bahasa 80% adalah sama dan juga Adat dari segi Perkahwinan dan Amalan juga Agama ISLAM..Bajau Semporna dan kawasan Pantai Timur adalah banyak perbezaannya..JADI Dua bangsa ini adalah Berbeza Fikir2kanla..Tgk Bangsa Melayu Semenanjung,Melayu tapi banyak juga bezanya SPT Minang,Jawa,Bugis,melayu Kelate..JADI ianya Berbeza tapi Kita Semua Bangsa NABI ADAM as..dijadikan berbeza untuk saling kenal mengenal dan saling belajar adat yg berlainan
oto'
April 9, 2010   04:58 PM PDT
 
sedikit pembetulan tentang kenyataan saudara SAMA.
saya rasa pengetahuan anda tentang masyarakat bajau tidak luas walaupun anda seorang SAMA. Untuk makluman saudara SAMA, dimana-mana pun wujudnya masyarakat bajau di dunia ini mereka juga membahasakan diri mereka sebagai SAMA bukan orng Bajau KB sahaja, di Semporna, Filipin, dan Indonesia juga membahasakan diri mereka sebagai SAMA. persamaan antara bajau di KB, semporna, Indonesia dan Filipina tidaklah jauh berbeza, anda semua adalah SAMA/BAJAU dari leluhur yang sama.
sadar Kekar Bajo indonesia
March 24, 2010   04:22 PM PDT
 
jika kita berbicara tentang bajau tentu akan terpengaruh pada wilayah administratif suatu daerah.alangkah baiknya bilamana membahasnya melalui kajian berbagai dimensi ke ilmuan agar menyimpulkan mempunyai landasan yang kuat( moch.sadar-indonesia asli bajau)
miss ain
January 25, 2010   06:27 PM PST
 
sesiapa yang tiada idea ingin memberi tetamu hadiah..anda boleh memberi mereka bunga sabun berbentuk mawar,dimana ia tahan lama,wangian tak pernah hilang,tahan pecah,dan mempunyai perbagai warna.berikanlah kelainan kepada majlis pertunangan atau perkahwinan anda..harga bunga serendah 0.60 tanpa tangkai...inginkan maklumat lanjut boleh HUBUNGI SAYA MISS ANN NUR AIN 019-2132858(SRI GOMBAK)..HARGA BOLEH DIRUNDING LAGI...
KELEBIHAN BUNGA SABUN:- WANGI,BERMACAM WARNA,SAIZ PERBAGAI,TAHAN LAMA,TIDAK MUDAH PECAH DAN PALING PENYING...PASTI MEMIKAT HATI ANDA DAN TETAMU ANDA
Chong
August 27, 2009   12:54 PM PDT
 
can ia know where did cikgu Lee make this researh? where kampung at semporna or where islang?thanks
Isabella
July 31, 2009   01:42 PM PDT
 
sy ingin tahu maklumat tentang tarian kuda pasu iaitu tarian bagi kaum bajau yg tdpat d sabah...especialy dari segi sejarah, gerak tarian dn pakaian yg d gunakan semasa tarian ini dpersembahkan....

sesapa yg ada mklmt tsbut boleh hntr d email sy

pinkysabella@yahoo.com

tq...
anne
July 28, 2009   03:15 PM PDT
 
saya nak tahu tentang masyarakat bajau secara mendalam terutamanya budaya perubatan dan kesihatan bajau..sesiapa ada maklumat tolong email kat loksrp@yahoo.com
Lora
July 11, 2009   04:47 PM PDT
 
boleh kongsi tak maklumat mengenai tarian kuda pasu??

sila emailkan kepada Lo_LuvLaa@hotmail.com
atau
ixoralora@yahoo.com

terima kasih.
shera
April 7, 2009   07:57 PM PDT
 
ermm...cg lee tngk khwn nie dmna??
semporna..apa nama kg dia..
rsa mcm ada jak tngk khwn nie..
huhuhhhhu
adzmar
September 24, 2008   03:41 AM PDT
 
salam,ini satu cadangan bagi memperluaskan,memperkenalkan,mempromosikan,memajukan,mengembangkan sayap badan galak pusaka:-
1) menubuhkan satu yayasan badan galak pusaka bagi membantu golongan kurang upaya,orang2 tua,ibu2 tunggal,anak2 yatim piatu..
2) minta kerjasama dari jabatan belia dan sukan @ jabatan2 kerajaan @ agensi2 yg berkaitan utk membantu golongan belia bajau sama dlm menentukan hala tuju masa depan anak2 bajau sama spt, ceramah,motivasi,panduan dll..
3) mohon semua majlis tertinggi @ ajk2 badan galak pusaka bergiat lebih aktif lagi dlm aktiviti2 kemasyarakatan agar badan ini di kenali khususnya di sabah dan malaysia amnya..

sekiranya saya ada terkasar bahasa mohon di maafkan..
sekian.
Name
August 8, 2008   12:02 AM PDT
 
best x kt sm hamzah???sklh saya tu..
alin
July 16, 2008   02:10 PM PDT
 
bajau dan suluk is totally different. lazimnya, orang samal atau bajau adalah berkulit gelap berbanding suluk(tausug). tetapi kerana kahwin campur, kaum bajau berevolusi dan lahirlah seperti yang kita boleh lihat di sabah. but, the truth is, budaya also berbeza. lainlah jika anda tidak mengenali kaum suluk dan menjadikan sampel yang sedikit untuk dijadikan rujukan sebagai hipotesis untuk membuktikan budaya tersebut dan kaum tersebut sama.ini bertitik tolak daripada toleransi di antara kedua-dua kaum tersebut yang sudah mula menampakkan ciri-ciri menrima antara satu sama lain memandangkan kedua-dua kaum ini tidak pernah sefahamn dulu.
alin
July 16, 2008   02:02 PM PDT
 
mungkin di sabah, tarian mangalai tersebut telah diperuntukkan istilahnya kepada igal. dan dalling-dalling untuk golongan maknyah yang mempopularkannya. tetapi apa yang berlaku, dalling-dalling tersebut adalh istilah yang digunakan oleh kaum bajau untuk tarian tersebut dan dipersembahkan bukan sahaja oleh golongan maknyah tersebut tetapi oleh seluruh masyarakat bajau. dan mengenai bajau kota belud adalah berasal dari sabah dan bajau yang lain dariapda filipina,saya seratus peratus tidak bersetuju.pakaian budaya dan kuda yang dipraktikkan oleh bajau kota belud adalh warisan yang boleh kita lihat di kepulauan sulu oleh bangsa moro(samal, bajaos n tausug). tetapi kita juga perlu tahu, sebahagian kecil daripada sabah dulu adalah milik kepulauan sulu. kerana itu, bangsa moro ini juga dipercayai adalh imigran daripada borneo ke kepulauan sulu filipina.
alin
July 16, 2008   01:46 PM PDT
 
untuk pembetulan kepada en mohd shah, dalling-dalling bukannya tarian asal yang dipopularkan oleh golongan maknyah. tetapi ia merupakan budaya asal keturunan sulu di filipina iaitu tausug. ini boleh dibuktikan melalui sumber buku dan warisan nenek moyang saya sendiri. tarian ini dicedok oleh kaum bajau(samal) yang tinggal bersama dan berkongsi budaya di kepulauan sulu tersebut.lagu dan rekaan asal adalah dalam bahasa suluk(tausug) dan dikenali sebagai pangalay. tetapi malangnya warisan ini diabaikan oleh kaum suluk di sabah kerana beberapa faktor yang terlalu panjang untuk dihuraikan. bukan sangbay tapi pagsangbay yang sama maksudnye dengan pangalay atau dalling-dalling.
Mohd Shah A.Hassan
March 3, 2008   01:49 AM PST
 
Posted by zuriema @ 01/04/2008 10:29 AM PST
Diharap tarian dalling-dalling di perkenalkan dengan lebih dekat di W.P Labuan. Ia boleh menjadi salah satu produk tarian yang boleh diamalkan. so nice..

-------------------------

Saya menyokong penuh keinginan dan cadangan saudari Zuriema.

Satu cadangan untuk anda jika anda mahu tarian dalling-dalling dikenali di Labuan; adakan Pertandingan Dalling-Dalling. Berdasarkan pengalaman saya di Sandakan, ia adalah cara terbaik dan berkesan.

Sekiranya saudari Zuriema memerlukan khidmat nasihat, saya sedia membantu anda. Hubungi saya pada bila-bila masa di alamat email berikut:-

shahaikal@yahoo.com

Terima kasih

Mohd Shah Ali Hassan
Yang Dipertua
Badan Galak Pusaka
Sandakan
Mohd Shah A.Hassan
March 3, 2008   01:31 AM PST
 
Asal nama bangsa Bajau ialah SAMAH; satu perkataan tertutup iaitu dieja dengan [ s - a - m - a - h ]. Ia buka satu perkataan terbuka yang dieja sebagai [ s - a - m - a ]. Oleh itu perkataan SAMA yang merupakan satu kata perbandingan tidak ada kena-mengena dengan perkataan SAMAH yang merupakan kata nama untuk merujuk satu suku bangsa di Nusantara. Berdasarkan penelitian kami, ramai terkeliru di sini sehingga ada yang menasabkan kata perbandingan 'sama' sebagai nama kepada satu suku bangsa di Nusantara kerana kononnya mereka (bangsa tersebut) mempunyai persamaan antara sesama mereka di banyak pelusuk di Nusantara. Sebenarnya tidak begitu. Anda jangan hanya menggunakan aspek sebutan untuk membuat kesimpulan sendiri. Oleh kerana nama dan perkataan adalah aspek penting bahasa, maka haruslah dikaji selok-belok bahasa sesuatu bangsa untuk mengetahui lebih dalam akan bangsa tersebut.

Demikianlah penemuan kami.

Adapun nama bangsa Bajau itu sebenarnya ialah Samah - satu kata nama. Daripada nama suku bangsa Samah inilah juga bahasa mereka mendapat nama iaitu Sinamah. Kata Sinamah adalah kata terbitan daripada kata Samah yang menerima sisipan -in- antara huruf 'S' dan 'a' yang pertama. Untuk makluman dan pengetahuan pembaca, dalam bahasa Bajau atau Sinamah terdapat dua bentuk sisipan iaitu -in- dan -um-. Sebagai tambahan untuk pengetahuan pengetahuan pembaca, dalam Sinamah terdapat tiga bentuk akhiran iaitu -an, -in dan -un. [Kajian awal Ikhtisar Tatabahasa Bahasa Bajau oleh Mohd. Shah Ali Hassan (2000) - hasil kajian belum sempurna dan masih dalam bentuk .doc file]

Mohd Shah Ali Hassan
Yang Dipertua
Badan Galak Pusaka
Sandakan
zuriema
January 4, 2008   10:29 AM PST
 
Diharap tarian dalling-dalling di perkenalkan dengan lebih dekat di W.P Labuan. Ia boleh menjadi salah satu produk tarian yang boleh diamalkan. so nice..
Name
June 18, 2007   02:37 AM PDT
 
boleh beri saya contoh folio untuk tingkatan 3
farah_tawau
June 5, 2007   02:23 PM PDT
 
boleh berikan adat2 perkahwinan bajau dekat saya??saya pelajar form 3 nak memenuhi kehendak menteri pelajaran malaysia....beri cpt sikit yea....trimas..
zULARIEL
June 4, 2007   08:52 AM PDT
 
sAYA NIE BDK FORM 3.. SAYA NAK TANYA, SEMUA ADAT PERKAHWINAN BAJAU SAMA KE??
azim bdk knrt
May 5, 2007   11:59 AM PDT
 
saya budak form 3,boleh berikan ringkasan dan kaedah yang lebih mudah,sebab masa tak cukup lagi lar. . . .hehehehe
Mohd Ghadafi
May 2, 2007   01:28 PM PDT
 
saya pelajar tingkatan 3 memohon supaya, keterangan lanjut tentang perkahwinan kaum bajau di beri dengan lebih lanjut.. sila hantar ke..
www.misyakuteji@yahoo.com(my sister email) or just go to my sister page www.myspace.com/cheekymissteen..


ini kerana saya ingin memenuhi kehendak kementerian pelajaran, yang memebeeri tugasan kepada setiap pelajar form3...

harap saya mendapat maklum balas secepat munglin.. heheheee...

assalamualaikum..
smoga berbahagia dgn pasangan anda... encik.lee
debbie
April 1, 2007   01:11 PM PDT
 
hello.saya pelajar tingkatan 3.saya nk tahu tentang perkahwinan org bajau dgn lbh detail.ini akan membantu saya dalam kerja kursus saya nanti
Putera Sulu
March 14, 2007   10:13 AM PDT
 
Sedikit pembetulan tentang maklumat daripada saudara Mohd Shah A.Hassan

Sebenarnya tarian yang dipopularkan oleh golongan bantut (Mak Nyah) suku kaum Bajau ialah tarian 'Pakiring'. Tarian ini agak popular di Daerah Semporna dan agak mirip kepada tarian Daling-daling yang dibawa oleh orang Suluk.
syarifah
February 21, 2007   02:17 PM PST
 
cikgu tahu tak laman web yang menerangkan tentang adat perkahwinan kaum bajau dengan lebih detail??
sama
January 4, 2007   03:54 PM PST
 
perkataan 'bajau' terlalu umum. tarian tersebut bukanlah tarian bajau sama kota belud.itu tarian bajau laut semporna.bajau laut(semporna) dan bajau sama kota belud sungguh jauh bezanya dari segi bahasa dan adat resam.kini bajau sama kota belud tidak gunakan perkataan bajau lagi sebaliknya suku kaum 'SAMA'pasal perkataan bajau telah diikuti oleh ramai kaum yang lain.tumpang glamor......
Cikgu Lee
July 20, 2006   12:54 AM PDT
 
Saudara Mohd Shah,

Terima kasih banyak-banyak atas pembetulan fakta serta penjelasan yang diberikan.

Saya pasti dengan penjelasan saudara akan memanafaatkan semua pembaca dan mereka yang membuat penyelidikan.
Mohd Shah A.Hassan
July 13, 2006   06:40 PM PDT
 
Sedikit pembetulan untuk pengetahuan Cikgu Lee dan para pembaca. Untuk makluman.

1. Tarian daling-daling sebenar adalah tarian yang dipopularkan oleh golongan Bantut (Mak Nyah) masyarakat Bajau.

2. Sebutan sebenar nama tarian tersebut bukan 'daling-daling' tetapai 'dalling-dalling' [dal-ling-dal-ling]. Perkataan dalling-dalling bukan dipinjam daripada BI 'darling' sebaliknya adalah pertakaan daripada bahasa Bajau itu sendiri yang bermaksud 'gerak atau gerakan atau pergerakan seluruh badan'.

3. Perbuatan menyelitkan wang dijari-jari pengantin yang menari bukan cara masyarakat Bajau memberi hadiah kepada pengantin. Sebenarnya, ia adalah nilai budaya yang tersirat dibalik tarian dalling-dalling itu sendiri. Wang sedemikian akan diberikan kepada sesiapa sahaja yang menarikan tarian tersebut dan ia dikenali sebagai 'sabud' atau 'saburan'. Dalam kes pengalaman Cikgu Lee, secara kebetulan, pengantin menarikan tarian dalling-dalling dan mereka pula adalah raja sehari, jadi penghormatan wajar ditujukan kepada mereka (bukan hadiah tetapi lambang penghargaan).

4. Dalam tarian dalling-dalling, pantun memang wujud dan dikenali sebagai 'sangbai' yakni memuji-muji 'orang yang menari'. Kedudukan pantun atau sangbai bukan disampaikan oleh penari tetapi oleh penyanyi yang mengiringi tarian mengikut rentak muzik. Penari akan menyusun gerak mengikut arahan dalam 'pantun' atau 'sangbai' dan/atau 'pantun' (sangbai) diolah mengikut gerak penari. Inilah keunikan tarian dalling-dalling yang memerlukan keharmonian dan keserasian tiga pihak iaitu penari, penyanyi dan pemuzik.

Sekian, sebagai pembetulan untuk makluman dan pengetahuan semua.


Mohd. Shah A.Hassan
Yang Dipertua
Badan Galak Pusaka
Sandakan

Cikgu Lee
April 7, 2005   03:49 PM PDT
 
Hi Susan,

I have quit teaching since 1997 but I still remain in Sabah. Currently I am working in Tawau
Susan
April 7, 2005   12:30 AM PDT
 
Wow what a great photo u had snap! Good work u had done a good job since u were in semporna, must be lots of memory dont you?
Teacher Lee may i know are you still teaching?Where?is it back to your hometown?
dave
April 6, 2005   02:49 PM PDT
 
'sociopractice' yang amat menarik. ;)
Cikgu Lee
April 6, 2005   08:02 AM PDT
 
Kalau wang ringgit terjatuh, ada pembantu yang tolong kutipkan. Asalkan sudah diberikan, wang ringgit itu tetap menjadi kepunyaan pasangan pengantin tersebut
Eileen
April 5, 2005   11:37 PM PDT
 
Cara tetamu bagi hadiah amat berbeza. Saya tidak pernah menghadiri perkahwinan orang Bajau. Kalau wang ringgit terjatuh macam mana? :)
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry

Tusyen RM33/sebulan Untuk Semua Matapelajaran